21 marca Światowy Dzień Zespołu Downa

21 marca to Pierwszy Dzień Wiosny, ale również Światowy Dzień Zespołu Downa. Data obchodów nie jest przypadkowa, ponieważ wiąże się ona z – Trisomią 21 chromosomu. Celem obchodów jest zwiększanie świadomości dotyczącej życia i funkcjonowania osób z Zespołem Downa.
W ten wyjątkowy dzień zachęcamy do założenia dwóch różnych skarpetek. Skarpetki nie do pary stały się symbolem Światowego Dnia Zespołu Downa z powodu kształtu chromosomu. Ich różnorodność i wielobarwność są wyrazem tolerancji i znakiem, że mimo odmienności możemy w pełni cieszyć się życiem.

Continue Reading

Propozycje szkoleń dla nauczycieli, rodziców i dzieci

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń dla dla nauczycieli, rodziców i dzieci realizowanych przez pracowników Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicnej w Krośnie.

Szkolenia dla nauczycieli:

  1. „Słowa mają moc – komunikacja z uczniem i rodzicem” – W. Barsznica
  2. „Gry planszowe w pracy pedagoga i psychologa” – W. Barsznica
  3. „Uczeń w kryzysie – jak rozpoznać i reagować” – W. Barsznica
  4. „Komunikacja z uczniem” – K. Łach
  5. „Jak wspierać uczniów z objawami depresyjnymi?” – D. Bugielska-Mąka
  6. „Uczeń w świecie sztucznej inteligencji” – szansa czy zagrożenie?” – A. Latkiewicz
  7. „Komunikacja między uczniami – jak wspierać umiejętności współpracy i rozwiązywanie konfliktów”- W. Wyderka
  8. „Jak przeciwdziałać uzależnieniom u dzieci i młodzieży?” – W. Wyderka
  9. „Spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży. Różnorodność objawów i potrzeb”- M. Mola
  10. „Mój uczeń pracuje efektywnie” – A. Madej
  11. „Szkoła to nie tylko stopnie, czyli jak zachęcać uczniów do nawiązywania dobrych relacji oraz rozwoju osobistego” – Malik
  12. „Kiedy na diagnozę SI” – B. Błażejowska
  13. „Czerwone flagi ostrzegawcze w rozwoju mowy u dzieci od 0 do 6 r.ż” – A. Sikora-Śliż
  14. „Jak rozwijać kompetencje komunikacyjne u ucznia z autyzmem?” – A. Czenczek-Rygiel

Szkolenia dla rodziców:

  1. „ Nastolatek w kryzysie – jak rozpoznać i reagować” – W. Barsznica
  2. „Dziecko w sieci – zagrożenia i szanse – W. Barsznica
  3. „Budowanie relacji z dzieckiem – jak to robić w XXI wieku.” – W. Barsznica
  4. „Budowanie motywacji dziecka do nauki” – K. Łach
  5. „Wpływ mediów społecznościowych na dobrostan młodych ludzi” – Wyderka
  6. „Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w uzależnieniach” – W. Wyderka
  7. „Ciche cierpienie – jak rozpoznać lęk i samotność u dziecka?” – A. Latkiewicz
  8. „Jak wspierać dziecko z objawami depresyjnymi” – D. Bugielska – Mąka
  9. „Skup się wreszcie” Jak rozwijać koncentrację uwagi u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. – M. Mola
  10. „Skuteczna motywacja do nauki” – Madej
  11. „ Życie to nie tylko stopnie, czyli jak zachęcać i motywować dzieci do planowania i realizowania celów” – S. Malik
  12. „Jak bawić się z najmłodszymi – czyli sensozabawy” – Błażejowska
  13. „Kiedy moje dziecko zacznie mówić? – jak wspierać rozwój dzieci od 0 do 6 r.ż” – A. Sikora –Śliż
  14. „Niepłynność mowy – czy i kiedy powinna niepokoić”? – A. Czenczek – Rygiel

Szkolenia dla uczniów:

  1. „Jak radzić sobie z trudnymi emocjami” – D. Bugielska – Mąka
  2. „Budowanie adekwatnej samooceny” – W. Wyderka
  3. „Siła wyboru – jak unikać uzależnień i budować zdrowe nawyki” – W. Wyderka
  4. „Sztuka rozwiązywania konfliktów” – K. Łach
  5. „Fomo, hejt i presja bycia online – jak się w tym odnaleźć?” – A. Latkiewicz
  6. „Arteterapia dla dzieci i młodzieży – zabawy twórcze” – M. Mola
  7. „Jak się zmotywować do nauki” – Madej
  8. „A gdyby emocje mogły mówić? – co oznaczają emocje, które odczuwamy i dlaczego są tak ważne?(Klasy młodsze) – S. Malik
  9. „Logopedia w ruchu-od 5-6 r.ż” – Sikora Sliż
  10. „Logopedia w ruchu” kl. I i II 7,8 latki – B. Błażejowska
  11. „Ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wydechowej”- A. Czenczek-Rygiel

Continue Reading

Ósmoklasista wybiera szkołę ponadpodstawową.

              Moment podejmowania decyzji o wyborze szkoły lub zawodu jest zazwyczaj sytuacją trudną dla uczniów i ich rodziców. Uczeń podejmujący decyzję edukacyjną nie ma pewności, że jest ona prawidłowa, zawsze istnieje tu ryzyko niepowodzenia, nietrafnego wyboru, z którym będzie musiał sobie poradzić. Dodatkowo wiele czynników pozostaje poza bezpośrednią kontrolą, w tym poziom trudności egzaminu ósmoklasisty i związane z tym progi punktów do wybranych szkół. Nawet wkładając dużo pracy w naukę i przygotowania do egzaminów zawsze cos może pójść nie tak.

Ósmoklasisto:

  • Ucz się. Realizuj program i przygotowuj się do egzaminów. Uzupełniaj braki w wiedzy i rozwiązuj egzaminy próbne.
  • Dbaj o siebie. Odżywiaj się regularnie i zdrowo. Aktywność fizyczna poprawia sprawność umysłu i uwalnia endorfiny, które dają nam poczucie zadowolenia i napełniają optymizmem.
  • Poznawaj siebie i swoje cechy. Zastanów się co lubisz robić i co Ci dobrze wychodzi, ale także to czego nie lubisz. Szukaj swoich mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań.
  • Poznawaj szkoły. Wybierz szkoły, które Cię interesują. Oszacuj swój wynik punktowy na podstawie ocen semestralnych i wyników egzaminów próbnych. Wejdź na strony wybranych szkół, szukaj informacji u rówieśników, ale pamiętaj żeby nie traktować ich dosłownie. To jednostkowe opinie, patrz raczej jaki obraz wyłania się z większości z nich. Wybierz się na dni otwarte do wybranych przez siebie szkół.
  • Rozmawiaj. Z rodzicami, przyjaciółmi, ale nie traktuj ich opinii, jak własnych. Szukaj swojej drogi. Możesz się też spotkać z doradcą zawodowym, w szkole albo w Poradni.
  • Pamiętaj, że wszelkie potrzebne informacje na temat oferty kształcenia w szkołach ponadpodstawowych działających w Krośnie, zasadach rekrutacji, terminach, wymaganych dokumentach, znajdziesz na stronie:  https://nabor.pcss.pl/krosno/szkolaponadpodstawowa/

Aby wybrać ścieżkę kariery dopasowaną do naturalnych predyspozycji i aspiracji warto: ... 

Continue Reading

6 marca – Europejski Dzień Logopedy

             Z tej okazji w Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Krośnie organizowany jest dzień bezpłatnych konsultacji logopedycznych. Akcja jest adresowana do rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat z terenu Miasta Krosna.
Wymagane są wcześniejsze zapisy w sekretariacie Poradni lub telefonicznie: nr tel. 134320519. Rejestracja jest konieczna z względu na ograniczoną liczbę miejsc. Chęć udziału w bezpłatnych konsultacjach należy zgłosić do dnia 5 marca 2025 r.

Serdeczne zapraszamy !!!!

    ... 

Continue Reading

Planowanie kariery edukacyjno – zawodowej.

            Problem wyboru zawodu i ścieżki kształcenia dotyka każdego człowieka, gdyż praca zawodowa stanowi główny obszar jego aktywności. Wybór drogi edukacyjno-zawodowej jest jedną z najważniejszych decyzji życiowych, która ma wpływ na cały przebieg społeczno-zawodowy życia człowieka. Wyznacza bowiem jego przyszłe miejsce i rolę w społeczeństwie. W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku pracy jednostka może być zmuszona kilkakrotnie zmienić zawód w ciągu okresu aktywności zawodowej. Jednak zawsze wybór zawodu i ścieżki kształcenia wiążą się z podjęciem decyzji, która w znacznym stopniu wyznacza drogę życiową człowieka. Zwłaszcza dominujące znaczenie ma pierwszy wybór, który w sposób zasadniczy wpływa na całe życie zawodowe. Doświadczenia, jakie zdobędzie jednostka w trakcie przygotowania do zawodu oraz na początku swojej drogi zawodowej będą rzutowały zarówno na kształt jej osobowości zawodowej, jak i na dalszy stosunek do pracy i przebieg rozwoju zawodowego. Zawód trafnie wybrany to zawód wybrany świadomie, zgodnie ze społecznym zapotrzebowaniem i z uwzględnieniem wymagań, jakie stawia on kandydatom, a jednocześnie zawód zgodny z zainteresowaniami wybierającego, odpowiadający jego zdolnościom, poziomowi jego wiadomości i umiejętności, pozwalający na rozwijanie i zaspokajanie jego ambicji i aspiracji. Trafna decyzja dotycząca wyboru zawodu i ścieżki kształcenia podjęta w okresie dorastania najczęściej staje się podstawą dalszego rozwoju zawodowego człowieka. Istotne więc jest aby wybory edukacyjno-zawodowe były zgodne zarówno z zainteresowaniami, uzdolnieniami i potrzebami danego człowieka, jak i z potrzebami rynku pracy. Dlatego tez, aby efektywne przygotować się do podejmowania trafnych wyborów edukacyjno-zawodowych, ważna jest między innymi znajomość czynników je determinujących.

        Wybór zawodu zależy przede wszystkim od indywidualności człowieka. To ona wpływa nie tylko na to, jaki zawód wybieramy, ale również jak czujemy się wykonując określoną pracę zawodową. Planowanie kariery należy rozpocząć od identyfikacji dwóch czynników: wewnętrznego – umożliwiającego realne i obiektywne odkrycie samego siebie (zainteresowania, uzdolnienia i umiejętności, charakter, osiągnięcia szkolne, stan zdrowia) oraz zewnętrznego, który wiąże się z oceną otoczenia i środowiska, w którym funkcjonujemy (wymagania psychofizyczne zawodu, zadania i czynności, narzędzia pracy, środowisko pracy, perspektywy zatrudnienia, rynek pracy).

         Zanim młody człowiek zacznie myśleć o wyborze zawodu musi najpierw poznać samego siebie. Jest to pierwszy warunek dobrego zaplanowania kariery zawodowej. Rozpoznać należy swoje tzw. zasoby czyli: zainteresowania, uzdolnienia, system wartości, cechy osobowości. Sprzyjać to będzie doskonaleniu swoich umiejętności a tym samym ustawicznemu rozwojowi. ... 

Continue Reading

Warsztaty dla nauczycieli.

Zapraszamy na warsztaty z komunikacji, wszystkich nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy chcą poprawić jakość relacji ze swoimi uczniami i ich rodzicami. W czasie dwóch spotkań poznamy zasady przekazywania informacji zwrotnych, motywowania uczniów oraz będziemy w praktyczny sposób przyglądać się mechanizmom obecnym w relacji uczeń – nauczyciel. Serdecznie zapraszamy. 

Continue Reading

Odporność psychiczna dzieci i młodzieży.

Odporność psychiczna jest to zdolność danego człowieka do efektywnego radzenia sobie z czynnikami stresu, presją i wyzwaniami, oraz osiąganie wydajności odpowiadającej swym możliwościom niezależnie od okoliczności. Odporność psychiczna (elastyczność psychiczna)  odnosi się do zdolności jednostki do radzenia sobie ze stresem, trudnościami życiowymi, traumą czy innymi wyzwaniami psychicznymi. To umiejętność dostosowywania się do zmian, utrzymywania równowagi emocjonalnej i skutecznej radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Odporność psychiczna nie oznacza braku trudności czy problemów w życiu, ale raczej umiejętność skutecznego radzenia sobie z nimi. To umiejętność przystosowania się człowieka do zmian, adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia, a także szybkiego powrotu do równowagi po silnym stresie, trudnych wydarzeniach życiowych i zranieniach.

Osoby odporne psychicznie mają wyższą odporność fizyczną, przez co częściej są zdrowsze,  charakteryzują się wysoką wewnętrzną dyscypliną, cierpliwością, wytrwałością, mają poczucie odpowiedzialności za swoje życie, potrafią działać efektywnie pomimo stresu i niekorzystnych warunków zewnętrznych, rzadziej doświadczają zaburzeń emocjonalnych, psychicznych czy uzależnień, utrzymują wysoki poziom motywacji wewnętrznej, lepiej znoszą krytykę, częściej osiągają sukcesy, a porażkę traktują jako  szansę na rozwój, mają pozytywne nastawienie i dużą wiarę w siebie, częściej mają poczucie wysokiej jakości życia.

Większa odporność pozwala na większy dystans i chłodniejsze spojrzenie na co nieprzyjemne i stresujące. Z wyższą odpornością łatwiej jest znosić napięcie, dyskomfort, oceny innych, niepowodzenia. Zdecydowanie chętniej osoby z wyższą odpornością podejmują wyzwania w życiu i mają więcej motywacji do realizowania swoich planów. Należy pamiętać o tym, że odporność psychiczną budujemy w stanie równowagi emocjonalnej i psychicznej. Trening odporności to hartowanie swojego systemu reagowania emocjonalnego, psychiki i motywacji do działania. ... 

Continue Reading

BAJKOTERAPIA- dlaczego warto czytać dzieciom?

Bajkoterapia to coraz popularniejszy sposób na wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci poprzez czytanie bajek i opowieści. Dzieci, które regularnie słuchają lub czytają bajki, mogą zyskać wiele korzyści, zarówno w sferze psychicznej, jak i społecznej.

Warto przyjrzeć się, dlaczego czytanie dzieciom jest tak ważne i jakie ma znaczenie w ich życiu.

  1. Rozwój emocjonalny

Jednym z kluczowych aspektów bajkoterapii jest jej pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny dziecka. Bajki często poruszają trudne tematy, takie jak strach, smutek, czy odrzucenie, w sposób przystępny i zrozumiały dla małych odbiorców. Czytanie o perypetiach bohaterów pozwala dzieciom na identyfikację z postaciami i przeżywanie ich emocji. Dzięki temu uczą się nazywać i rozumieć własne uczucia, co jest fundamentem zdrowego rozwoju emocjonalnego. ... 

Continue Reading

Wspieranie rozwoju mowy dzieci późno mówiących i z opóźnionym rozwojem mowy.

Coraz częściej do gabinetu logopedycznego przychodzą na diagnozę logopedyczną rodzice z małymi dziećmi. Taka diagnoza powinna zostać przedstawiona rodzicowi w sposób przystępny i zrozumiały, ponieważ nie zawsze po pierwszym spotkaniu rodzic jest w stanie zapamiętać i zrozumieć wszystko, o czym mówi specjalista. W zakresie oceny rozwoju mowy, do standardowego postępowania logopedycznego w trakcie diagnozy warto dodać jeszcze takie elementy jak analizę słownika mowy, a czasem nawet analizę materiału filmowego przygotowanego przez rodzica.  Bardzo często się zdarza, że dla wielu dzieci gabinet logopedy może nie być w pierwszym kontakcie miejscem, w którym pokaże ono pełnię swoich umiejętności. Zdarza się, że dziecko płacze, jest niespokojne i pozostaje bardzo blisko rodzica. Ważne jest, aby stworzyć takie warunki, by dziecko czuło się komfortowo i bezpiecznie. Najważniejszym aspektem badania rozwoju mowy dzieci w wieku od 12. do 36. miesiąca życia jest jego zabawowy charakter. To terapeuta powinien usiąść przy dziecku na dywanie i z nim się bawić. Warto, by diagnoza opierała się na działaniu i interakcji.  Podejście, w którym dziecku w wieku 24. miesięcy pokazuje się obrazki przy stoliczku, uznaje się za przestarzałe. Najważniejsze, aby dziecko miało szansę wypowiedzieć się,  zaprezentować swoje umiejętności podczas współdziałania z rodzicem i/lub z terapeutą.

Trudno określić jakie zabawki czy akcesoria spodobają się dziecku. Warto, by gabinet wyposażony był w te, które dadzą dziecku moc sprawczą. Sprawdzą się: klocki, samochody, figurki zwierząt, piłki, ale także proste instrumenty czy gry planszowe. Typ aktywności dobieramy do wieku dziecka, a także zainteresowań, jeśli je znamy. Ważne w trakcie obserwacji rozumienia i nadawania mowy jest to, że nasze działania powinny być również nakierowane na przyjrzenie się umiejętnościom manipulacyjnym dziecka, rozwojowi motoryki dużej, a także zebraniu informacji o rozwoju tzw. bazowych umiejętności komunikacyjnych, do których zaliczamy:

  • kontakt wzrokowy,
  • wspólne pole uwagi,
  • gest wskazywania palcem,
  • naśladowanie,
  • reakcję na imię,
  • zabawę symboliczną.

Jeśli natomiast na pierwszym spotkaniu dziecko jest wycofane, warto zaproponować rodzicowi, aby na kolejne przyniósł ze sobą ulubioną książeczkę dziecka czy zabawkę. Wówczas zwiększamy szanse, że dziecko poczuje się w gabinecie bezpieczniej. Wczesna interwencja logopedyczna w przypadku dzieci z diagnozą opóźnionego rozwoju mowy zakłada przede wszystkim model pracy oparty na działaniu z rodzicem. Ostatnie badania przeprowadzone przez Nina Capone Singleton (2018) potwierdzają, że podejście „poczekaj
i zobacz” (wait and see) w odniesieniu do mowy i języka dzieci jest przestarzałe i stanowi ryzykowny sposób poruszania się po nietypowych wzorcach rozwojowych w mowie i języku dzieci. Precyzując, podejście to nie tylko niepotrzebnie opóźnia skierowanie na diagnozę logopedyczną czy inne badania szczegółowe, jak np. badanie słuchu, ale dodatkowo daje informację, że przecież opóźnienie mowy się wyrówna i niemożliwym jest, że dziecko nie zacznie mówić. Społeczność naukowa na podstawie wyników przeprowadzanych badań oraz obserwacji podkreśla, że większość osób późno mówiących nie nadąża za swoimi rówieśnikami we wszystkich obszarach rozwoju (np. prezentują niższy poziom umiejętności społecznych, późniejszą gotowość szkolną, mają niższe osiągnięcia naukowe). Co więcej, N. Singleton (2018) donosi, że ponad 80% małych dzieci, które prezentowały opóźnienie w zakresie mowy w wieku 30 miesięcy, nie wyrównało opóźnienia nawet w wieku 6 lat i często dzieci te uzyskiwały diagnozę zaburzeń językowych w szkole podstawowej. W przypadku stwierdzenia przez specjalistę, że dziecko jest w grupie ryzyka ORM albo już rozwój jego mowy przejawia takie cechy, należy zacząć jak najszybciej wdrażać działania pomocowe. To samo dotyczyć będzie grupy dzieci, które możemy uznać za opisywane powyżej jako dzieci późno mówiące. Wskazuje się, że w ich przypadku nasze działania najlepiej rozpocząć w okolicach 18. miesiąca życia po to, by w ciągu pół roku do 24. miesiąca zwiększać możliwość wyrównania obserwowanego opóźnienia w zakresie rozwoju mowy czynnej. Duża grupa dzieci z ORM wyrówna opóźnienie rozwoju mowy w stosunku do rówieśników, ale wiemy, że sam ORM jest czynnikiem ryzyka zaburzeń mowy (w tym dyslalii i DLD32) i dysleksji. ... 

Continue Reading

Jak przygotować dziecko do życia w cyfrowym świecie?

Kiedy pozwolić dziecku oglądać bajki w Internecie? Kiedy dziecko może dostać swój telefon? Kiedy nastolatek może założyć konto w portalach społecznościowych? Ile czasu moje dziecko może spędzić korzystając z urządzeń ekranowych? To pytania, które zadaje sobie każdy rodzic wychowujący dziecko w dzisiejszych czasach. Niejednokrotnie próbujemy znaleźć odpowiedź… w Internecie. Dlaczego? Ponieważ dorośli również coraz więcej czasu spędzają w kontakcie z urządzeniami ekranowymi. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób działają one na nasze mózgi. Badania wskazują, że  Internet i urządzenia ekranowe oddziałują na dorosłych podobnie jak na dzieci i młodzież. Wprawdzie mózgi dorosłych są już w pełni wykształcone i korzystanie z ekranów raczej nie zaburzy nam rozwoju mowy, ale z drugiej strony dorosłych nikt nie kontroluje w zakresie ilości czasu spędzanego w Internecie. Teoretycznie zdolność samokontroli dorosłych powinna być większa, ale wystarczy krytycznie przyjrzeć się najbliższemu otoczeniu (lub sprawdzić raport generowany przez własny telefon – jak często odblokowujemy telefon i jak długo używamy poszczególnych aplikacji), żeby zobaczyć, że nadużywanie ekranów staje się problemem społecznym. Korzystanie z nich wiąże się dla nas wszystkich z napływem do naszego mózgu ogromu informacji, z którymi nie jest on w stanie poradzić sobie w sposób dla siebie zdrowy. Przeciążony mózg pracuje gorzej. Obniża się zdolność koncentracji, umiejętność syntezy informacji i dokonywania wyborów. Objawy możemy dostrzec zarówno w sferze psychicznej, jak fizycznej Często jednak nie dostrzegamy związku między przeciążeniem informacyjnym a problemami z koncentracją, zaburzeniami snu czy poczuciem własnej wartości.  Po długim czasie spędzonym w sieci możemy odczuwać zniecierpliwienie, być bardziej skłonni do agresji i mogą pojawić się trudności ze snem. Ewolucja ukształtowała nasz mózg w taki sposób, aby rejestrował wszystko, co nas otacza, a stan skupienia tylko na jednej czynności jest czymś nienaturalnym. Ignorowanie bodźców wymaga od nas realnego wysiłku (jak np. kiedy próbujemy skoncentrować się na czymś trudnym w pokoju, w którym rozmawia ze sobą wiele osób). Oznacza to, że do naszego mózgu dociera wiele informacji, które są nieistotne. Mózg szczególnie chętnie wyłapuje te sygnały, które wiążą się z czymś przyjemnym lub mogą zwiastować zagrożenie (z tego powodu tak łatwo zwracają naszą uwagę krzykliwe tytuły lub powiadomienia w telefonie). Kolejnym zadaniem mózgu jest przetworzenie tych informacji oraz odpowiednie zareagowanie na nie. Im więcej tych informacji, tym większą pracę wykonać musi nasz mózg, a to powoduje u niego stres (tzw. technostres lub stres informacyjny) i przeciążenie. Procesy te są bardzo energochłonne, a zadaniem mózgu jest utrzymanie nas przy życiu, robi więc co może, żeby poradzić sobie z przeciążeniami używając jak najmniej energii. Pomaga mu w tym pewien związek chemiczny uwalniany przez komórki nerwowe i rdzeń kręgowy: dopamina (nazywana hormonem motywacji lub przekaźnikiem przyjemności, odgrywa bardzo dużą rolę w uzależnieniach). Hormon ten wydziela się wtedy, kiedy robimy coś przyjemnego, a nawet wtedy, kiedy spodziewamy się, że coś przyjemnego się wydarzy. Jego zadaniem jest zmotywowanie nas do działania, które zakończyć ma zdobycie przyjemności (zdaniem naszego mózgu). Nie ma tu jednak znaczenia rodzaj przyjemności, ale im przyjemność łatwiejsza do zdobycia, tym dopaminy wytworzy się więcej. Jaki to ma związek z korzystaniem z urządzeń ekranowych? Kontakt z mediami społecznościowymi, grami cyfrowymi, serwisami internetowymi na ogół jest dla nas przyjemnością bardzo łatwą do osiągnięcia, a na dodatek dostępną od ręki, bez wysiłku. Nasz mózg lubi dopaminę, więc aktywnie przeszukuje otoczenie poszukując źródeł przyjemności. Reaguje więc na kontakt z telefonem dużym wyrzutem dopaminy, która ma zmotywować nas do zdobycia przyjemności (dopamina wydziela się szczególnie intensywnie, kiedy słyszymy dźwięk powiadomienia – badania wskazują, że pojawia jej się więcej w czasie dźwięku powiadomienia, niż w samym momencie odczytywania wiadomości). Dlatego tak trudno czasem skupić nam się na nauce, czy pracy, kiedy obok leży telefon. Nasz mózg nie zastanawia się nad tym, czy podążenie za daną przyjemnością będzie dla nas korzystne, czy nie. Chce szybko osiągnąć przyjemność, a najlepiej, żeby było jej jak najwięcej. Nie potrafi dostrzec, że pewne przyjemności, szczególnie w nadmiarze, mogą być dla nas szkodliwe. Dodatkowo nasz mózg szybko przyzwyczaja się do dostarczonej ilości bodźca i aby utrzymać poziom przyjemności, z czasem będzie potrzebował tego bodźca coraz więcej. Jak to działa w praktyce? Mózg szybko łączy telefon ze źródłem przyjemności, a dźwięk powiadomień z nagrodą. Zapisuje sobie to w pamięci i tak wykształca się nawyk sięgania po telefon (czasem nawet nie zauważamy, kiedy wzięliśmy telefon do ręki). Jeśli na tym etapie nie zaczniemy panować nad własnym zachowaniem, dojdziemy do sytuacji, w której zaczniemy odczuwać przymus korzystania z urządzenia. Zaczniemy zaniedbywać inne czynności na  rzecz czasu spędzonego przed ekranem oraz sięgać po niego w sytuacjach ryzykownych (np. prowadząc samochód). Dodatkowym powodem, dla którego warto kontrolować czas spędzany przed ekranem jest fakt, że nasz mózg najintensywniej dojrzewa do około 28 roku życia, a nadużywanie Internetu może stanowić istotną przeszkodę w jego rozwoju. W mózgu przez całe życie powstają połączenia między synapsami (komórkami nerwowymi). Od ich liczby zależą nasze możliwości poznawcze. Jeśli jednak nie dostarczamy mózgowi stymulacji – ścieżki między synapsami zanikają. Dla mózgu treści z Internetu nie są wyzwaniem, więc korzystanie z niego na ogół nie sprzyja jego rozwojowi. Dodatkowo im więcej czasu spędzamy on-line, tym mniej mamy go na aktywność fizyczną czy zajęcia rozwijające nasz mózg. Biorąc pod uwagę to, jak trudno nam dorosłym czasem kontrolować swoje korzystanie z Internetu warto dwukrotnie zastanowić się, czy nasze dziecko jest już na to gotowe. Oczywiście, nie każdy z nas jest tak samo zagrożony uzależnieniem od ekranów.

Jakie czynniki należy uwzględnić, aby ochronić swoje dziecko?

  1. Czas spędzany w sieci – dzieci i młodzież nie mają jeszcze wystarczająco wykształconej umiejętności samokontroli, dlatego ważne jest, aby rodzice kontrolowali ilość czasu, jaką dziecko spędza przez ekranami. Ważne jest to, na co dziecko ten czas poświęca – godzina na TikTok nie jest tym samym co godzina w Minecraft, godzina dla dziecka 5 – letniego ma inną siłę wpływu niż godzina dla 17-latka.
  2. Wiek inicjacji – szczególnie w przypadku udostępniania ekranów bardzo małym dzieciom bez nadzoru i kontroli rodzicielskiej. Warto sięgnąć do zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Amerykańskiej Akademii Pediatrii (AAP), ponieważ organizacje te opracowały bardzo jasne wytyczne w tej sprawie. Zgodnie z nimi dzieci do drugiego roku życia w ogóle nie powinny sięgać po elektronikę. W przypadku dzieci w wieku 2-5 lat maksymalny czas poświęcany na korzystanie z ekranów nie powinien przekraczać godziny, zaś w przypadku dzieci między 6. a 12. rokiem życia – dwóch godzin. Nastolatki natomiast nie powinny poświęcać na korzystanie z wyposażonego w ekrany sprzętu więcej niż trzy godziny na dobę.
  3. Gry cyfrowe i media społecznościowe – choć mają wiele zalet i mogą być dobrą rozrywką, należy pamiętać o tym, że tworzone są po to, abyśmy spędzali przy nich jak najwięcej czasu.
  4. Osobowość dziecka i to jakie jego potrzeby zaspokaja Internet – najczęściej szukamy w sieci tego, czego nie znajdujemy w świecie offline. Pomóżmy więc dzieciom znaleźć źródła zaspokojenia potrzeb w świecie poza ekranem np. na zajęciach dodatkowych, w wolontariacie.
  5. Rodzaj więzi z rodzicami – silne, dobre więzi z rodzicami są elementem bardzo mocno chroniącymi dzieci przed uzależnieniami, warto więc zadbać o jakość relacji z dzieckiem, zanim wpuścimy je do sieci.
  6. Posiadanie pasji i zainteresowań oraz umiejętności wymyślania sobie zajęcia – ważne, aby dziecko potrafiło zagospodarować sobie wolny i miało różne źródła przyjemności, zanim odkryje cyfrowe- łatwe źródła przyjemności.

Bibliografia: ... 

Continue Reading