Zajęcia terapii grupowej dla dzieci

Szanowni Państwo!

W czasie od października 2018 roku do stycznia 2019 roku, w naszej Poradni, odbyły się zajęcia terapii grupowej dla dzieci w wieku od 10 do 13 lat. Spotkania te miały na celu opracowywanie strategii radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych, w tym radzenia sobie ze stresem i zmartwieniami oraz wspieranie pozytywnego zaangażowania w naukę.

Obserwowany aktualnie wzrost trudności radzenia sobie z emocjami wśród dzieci i młodzieży, wiąże się często z niskimi kompetencjami w tym zakresie, a często również z brakiem wsparcia ze strony rodziców i rówieśników. Aby pomóc dziecku i rodzinie w konstruktywnym radzeniu sobie na co dzień, należy podjąć interwencje skierowane do obydwu pokoleń, ponieważ rodzina to główne środowisko, w którym powinny być wywoływane zmiany w funkcjonowaniu dziecka. Dlatego oprócz spotkań z dziećmi zaplanowane zostały także spotkania z rodzicami, na których przybliżane były im zagadnienia poruszane z dziećmi. Zajęcia zorganizowane zostały w oparciu o formy terapii poznawczo – behawioralnej, gdzie za główne czynniki utrzymywania się zaburzeń emocjonalnych uważa się zniekształcenia poznawcze. Terapia poznawczo – behawioralna jest zorientowana na rozwiązywanie problemów i bezpośrednio zajmuje się czynnikami poznawczymi, wpływającymi na przetwarzanie informacji społecznych, analizuje sferę emocji i interakcji społecznych, odnosi się do zagadnień związanych z rozwojem i wychowaniem człowieka oraz kładzie duży nacisk na interwencje ukierunkowane na zmianę zachowań.

Realizowany przez nas program, opiera się na trzech modelach: uczenia się od rówieśników, uczenia się przez doświadczenie oraz kształtowanego przez rodziców rozwiązywania problemów. Dzięki temu dzieci są zachęcane do: myślenia o swoim ciele jako przyjacielu, który wysyła sygnały, gdy są przestraszone lub zdenerwowane; bycia własnym przyjacielem i nagradzania swoich wysiłków w radzeniu sobie; zaprzyjaźniania się z innymi i budowania sieci wsparcia społecznego; rozmawiania ze swoimi przyjaciółmi w chwilach lęku, niepokoju, omawiania swoich problemów.

Podczas spotkań dużo czasu poświęciliśmy na nabywanie nowej wiedzy o emocjach i umiejętności postępowania z nimi gdy są intensywne, nieprzyjemne i długotrwałe.

Równie ważny był jednak czas kiedy mogliśmy się nawzajem poznawać, rozmawiać o doświadczanych radościach i smutkach. Być razem i tworzyć coś nowego.

Przed nami jeszcze jedno spotkanie w marcu, na którym sprawdzimy w jakim stopniu nabyte w trakcie zajęć umiejętności przydają się w codziennym funkcjonowaniu w domu i w szkole. (Nie możemy się doczekać!)

 

Anna Korab
Ewa Zawada