Na terenie poradni prowadzona jest:
DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA
DIAGNOZA QEEG I TERAPIA BIOFEEDBACK
DIAGNOZA GRAFOMOTORYKI I TERAPIA RĘKI
DIAGNOZA I TERAPIA SENSORYCZNO-MOTORYCZNA (SI)
DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Jeżeli chcesz sprawdzić czy proces rozwoju mowy u Twojego dziecka przebiega prawidłowo, przyjdź do logopedy.
LOGOPEDA
– udziela porad indywidualnych uczniom, rodzicom, nauczycielom i pedagogom szkolnym,
– odbywa spotkania z rodzicami na zaproszenie poszczególnych placówek,
– przeprowadza badania logopedyczne rozwoju i zaburzeń mowy dzieci i młodzieży,
-prowadzi indywidualną terapię logopedyczną w poradni
Rodzice!
Jeżeli mowa Waszego dziecka odbiega od mowy rówieśników to:
– zgłoście się z dzieckiem do logopedy,
– zadbajcie o to, by dziecko wykonywało wszystkie zalecane przez logopedę ćwiczenia,
– nie opuszczajcie wyznaczonych wizyt,
– nie zniechęcajcie się pozornym brakiem postępów, szczególnie w początkowej fazie ćwiczeń,
Pamiętajcie, że wada mowy, uciążliwa przede wszystkim dla Waszego dziecka, nie jest jego winą.
Wychowawcy!
Dzieci, u których stwierdzono wady mowy, mają kłopoty w nauce przede wszystkim w zakresie przedmiotów, które wymagają odpowiedzi ustnych,
Dlatego:
– bądźcie w stałym kontakcie z rodzicami, aby razem pomagać dziecku przezwyciężać jego problemy,
– stwórzcie w klasie atmosferę życzliwości wokół dziecka źle mówiącego,
– dziecko gorzej słyszące posadźcie w pierwszej ławce, starajcie się prowadzić lekcje tak, aby uczeń mógł obserwować twarz mówiącego,
– do czasu ukończenia terapii logopedycznej dziecka, postarajcie się nie oceniać jego odpowiedzi ustnych; ocena negatywna jest karą, a przypadku źle mówiącego nie ma mowy o jego winie
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
Pomoc psychologiczna udzielana jest w poradni dla dzieci i młodzieży ze wszystkich grup wiekowych oraz ich rodziców i opiekunów.
Celem działania psychologa jest pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych
i adaptacyjnych, problemów związanych z trudnościami w relacjach społecznych, a także pomoc
w wykorzystaniu zasobów i możliwości rozwojowych klienta.
Korzystanie z tej formy zajęć jest dobrowolną i autonomiczną decyzją klienta – także tego niepełnoletniego.
Poradnia realizuje pomoc psychologiczną poprzez:
– poradnictwo psychologiczne rozumiane jako pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych itp.
-wsparcie psychologiczne – działania pomocowe ukierunkowane na pracę z osobami ze zdiagnozowanymi zaburzeniami o charakterze psychogennym (np. nerwice, zaburzenia odżywiania, zaburzenia lękowe itp.).
– wspieranie samorealizacji ukierunkowane na rozwój jednostki – zmierzające do poprawy funkcjonowania i poszerzenia kompetencji psychospołecznych klienta.
Pomoc psychologiczna w zależności od potrzeby ma charakter indywidualnych spotkań
z klientem lub pracy z rodziną. Wobec dzieci najmłodszych stosuje się tzw. terapię przez zabawę.
Psycholog udzielający pomocy psychologicznej zobowiązany jest do zachowania tajemnicy zawodowej i zapewnienia klientowi poczucia bezpieczeństwa i ochrony jego prywatności.
DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA
I. Zaburzenia zachowania
OFERTA DLA UCZNIÓW:
1. Diagnoza i terapia dzieci przedszkolnych.
2. Diagnoza i terapia uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
3. Terapia dzieci/uczniów z wadami wzroku.
4. Terapia dzieci/uczniów z wadami słuchu.
Formy terapii:
- terapia taktylna,
- terapia behawioralna,
- terapia ART – trening zastępowania ag,resji,
- TUS – trening umiejętności społecznych,
- zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno – społeczne,
- terapia ręki z elementami arteterapii,
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.
OFERTA DLA RODZICÓW:
1. Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców ” Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”
2. Grupy wsparcia.
3. Konsultacje i porady.
OFERTA DLA NAUCZYCIELI:
1. Pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych.
2. Współpraca przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
4. Prowadzenie szkoleń i warsztatów.
II. Specyficzne trudności w uczeniu się.
Na terenie poradni prowadzone są zajęcia specjalistyczne dla uczniów ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz dla dzieci przejawiających ryzyko wystąpienia tychże trudności. Zajęcia mają na celu zapobieganie dalszym trudnościom i niepowodzeniom szkolnym. Zajęciami obejmuje się uczniów szkół podstawowych. Terapia dotyczy uczniów z dysleksją rozwojową mogącą występować w trzech formach – w postaci trudności z nauczaniem się poprawnej pisowni lub jako zespół dwóch lub nawet trzech formach tych zaburzeń:
Dysgrafia – trudności w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma.
Dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu.
Dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( nie tylko błędy ortograficzne).
Bezpośrednią przyczyną trudności o charakterze dyslektycznym jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka, co oznacza, że niektóre funkcje rozwijają się dobrze lub ponadprzeciętnie, inne zaś z wyjątkowym opóźnieniem. Dotyczy to przede wszystkim zaburzeń rozwoju tych funkcji poznawczych i ruchowych, które biorą udział w czytaniu i pisaniu oraz ich współdziałania.
Zajęcia terapeutyczne koncentrują się na usprawnianiu i korygowaniu:
1. Nieprawidłowości rozwoju funkcji słuchowo-językowych (objawiają się jako zaburzenia uwagi, pamięci i percepcji słuchowej).
2. Zaburzeń funkcji wzrokowych (uwagi i spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej).
3. Deficytów rozwoju funkcji ruchowych a zwłaszcza motoryki rąk.
4. Zakłóceń lateralizacji, takich jak oburęczność, zamiast oczekiwanej prawo lub leworęczności u dziecka powyżej 7 lat, dwuoczność (brak dominacji jednego oka), czy tzw. skrzyżowana lateralizacja, np. praworęczność i lewooczność, nie muszą powodować trudności, lecz obserwuje się, że często występują u dzieci dyslektycznych w powiązaniu z innymi zaburzeniami.
5. Zaburzeń orientacji utrudniających rozpoznawanie kierunków w przestrzeni i orientację w lewej i prawej stronie własnego ciała.
Zajęcia prowadzone są przez specjalistów – pedagogów uprawnionych do prowadzenia terapii pedagogicznej.
DIAGNOZA QEEG i TERAPIA BIOFEEDBACK
Badanie Q-EEG za pomocą elektrod umieszczonych na skórze głowy wykonuje się z 16 obszarów kory mózgowej w trzech stanach: przy oczach zamkniętych, oczach otwartych i wykonywaniu zadania dostosowanego do nagrywanych obszarów np. ciche czytanie, liczenie, słuchanie, wyszukiwanie szczegółów w zadanym tekście. Po analizie otrzymanych wyników badania zostaje ustalony odpowiedni protokół terapeutyczny.
Terapia Biofeedback – to praca osoby poddanej terapii z własnymi falami mózgowymi (bio-) dzięki podawanej informacji zwrotnej (-feedback), pod kierunkiem uprawnionego terapeuty.
To wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania do odzwierciedlenia procesów psychofizjologicznych, z których osoba nie zdaje sobie zwykle sprawy, a które może nauczyć się świadomie kontrolować.
Terapia Biofeedback pomaga w:
- poprawie pamięci i koncentracji uwagi,
- wzroście poziomu motywacji do nauki,
- zwiększeniu odporności na stres,
- uczeniu samokontroli i reakcji emocjonalnych.
Terapia Biofeedback jest skuteczna w przypadku problemów, takich jak:
- nadpobudliwość – ADHD,
- spowolnienie psychoruchowe – ADD
- fobie,
- zaburzenia dyslektyczne,
- zaburzona orientacja przestrzenna,
- obniżona sprawność manualna,
- zaburzona integracja sensoryczna,
- nieadekwatna pamięć wzrokowa i słuchowa,
- tiki,
- opóźniony i zaburzony rozwój mowy,
- chwiejność emocjonalna,
- autyzm i zespół Aspergera,
- mózgowe porażenie dziecięce,
EEG Biofeedback opiera się na dwóch podstawowych założeniach; po pierwsze, że aktywność elektryczna mózgu odzwierciedla stan psychiczny, po drugie, że tę aktywność możemy trenować.
To nauka samoregulacji fal mózgowych, osiągania pożądanego stanu umysłu.
EEG Biofeedback polega na rejestrowaniu informacji pochodzących z fal mózgowych za pomocą elektrod umieszczonych na skórze głowy i wyświetlaniu ich na ekranie komputera, czyli dostarczaniu informacji zwrotnej osobie poddanej terapii. Gdy zmienia ona swój stan psychiczny, zmieniają się amplitudy fal mózgowych o różnych częstotliwościach. Widzi tę zmianę, ponieważ jest ona odzwierciedlana na ekranie komputera, i stara się zmieniać swój wzorzec fal mózgowych, aby osiągnąć z góry ustalony cel. W ten sposób uczy się samoregulacji.
PRZEBIEG SESJI TERAPEUTYCZNEJ:
Do odpowiednich punktów na głowie uczestnika sesji treningowej zostają przyklejone elektrody (uczestnik nie ma kontaktu z prądem!).
Elektrody odpowiedzialne są za przesyłanie fal mózgowych do komputera.
Osoba poddawana terapii na swoim monitorze widzi zadanie do wykonania, a trener obserwuje zapis wykresu fal mózgowych. W sytuacji generowania przez mózg pożądanych fal zadanie staje się łatwiejsze – w zależności od ustawień parametrów sesji.
Jedna sesja dla osoby dorosłej trwa 50 minut, dla dziecka 30 minut.
Ponieważ sesja treningowa EEG Biofeedback jest to “uczenie się mózgu” należy uczestniczyć w jednym, bądź większej ilości cykli treningowych (cykl to 30 sesji), co jest zależne od problemu osoby poddawanej terapii. Częstotliwość 1-2 razy w tygodniu.
Pierwsze efekty zauważalne są już po 10 sesjach, jednak dla uzyskania pożądanego efektu należy uczestniczyć w odpowiedniej ilości sesji bez przerwy.
Przerwanie ciągłości terapii powoduje utratę dotychczasowych postępów i skutkuje koniecznością rozpoczęcia jej od początku.
DIAGNOZA SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNEJ I TERAPIA RĘKI
Ręka jako wyspecjalizowany narząd, odpowiedzialna jest w naszym ciele za wiele funkcji. Jej doskonałość polega na tym, że służy nam jako silne narzędzie do popychania, podnoszenia ciężarów, siłowania się, a jednocześnie potrafi wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy takie jak szycie czy pisanie. Ta szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. Rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy, czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie oraz płynnie go zakończyć.
TERAPIA RĘKI MA NA CELU
- Wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk
- Poprawę umiejętności chwytu
- Wzmacnianie koncentracji uwagi
- Przekroczenie linii środkowej ciała
- Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej
DLA KOGO TERAPIA RĘKI?
RODZICU GDY TWOJE DZIECKO
- ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
- niechętnie podejmuje czynności wymagające precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
- ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
- ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
- ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
- wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
- szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania;
- nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;
- dostarcza sobie dodatkowych wrażeń i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
- ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
- ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciska kredkę/ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
- ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;
- ma zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi;
- nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.
… zastanów się nad terapią ręki.
DIAGNOZA I TERAPIA SENSORYCZNO-MOTORYCZNA (SI)
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Metoda Integracji Sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych stosowanych w Polsce (od roku 1993) w odniesieniu do dzieci z opóźnieniami w rozwoju psychoruchowym i trudnościami w nauce szkolnej.
Powstała w latach sześćdziesiątych XX wieku, jej twórczynią jest J.A. Ayres, psycholog kliniczny, pedagog specjalny, terapeutka.
Ayres wykazała znaczenie trzech podstawowych, najwcześniej dojrzewających systemów zmysłowych w procesie prawidłowego rozwoju dziecka.
Są to: system dotykowy, system czucia głębokiego / proprocepcja- czucie własnego ciała/, oraz układ przedsionkowy /zwany zmysłem równowagi/.
Kształtowanie się procesów percepcji wzrokowej i słuchowej oraz ich koordynacji zależy od właściwej stymulacji przez bodźce dotykowe i przedsionkowo – proproceptywne.
Ayres udowodniła, że rozwój wyższych funkcji mózgowych, od których zależą procesy poznawcze, można modyfikować i usprawniać poprzez lepszą integrację systemów somatosensorycznych /układ dotykowy, przedsionkowy, proproceptywny/.
Mówimy więc że:
Integracja Sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów w taki sposób by mogły być użyte do celowego działania.
W procesie tym informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Dzięki temu dzieci rozwijają się prawidłowo.
Jest podstawą prawidłowego funkcjonowania w wielu zakresach min: ruchu, postawy, koordynacji, emocji, percepcji oraz mechanizmów uczenia się.
Polega na właściwym rozpoznaniu, połączeniu w jedną całość i zapamiętaniu docierających do systemu nerwowego informacji sensorycznych.
Procesy integracji sensorycznej to procesy, których nie jesteśmy w stanie obserwować bezpośrednio w mózgu człowieka. O ich istnieniu i prawidłowościach możemy jedynie wnioskować na podstawie zewnętrznych objawów.
Człowiek posiada zmysły dalekie i bliskie.
ZMYSŁY DALEKIE ZMYSŁY BLISKIE
– wzrok – równowaga
– słuch – kinestezja
– węch – propriocepcja
– smak – układ przedsionkowy
-dotyk – skóra
– włosy
– paznokcie
– ścięgna, mięśnie
Zmysły dostarczają informacji o fizycznej kondycji naszego ciała i o tym co się dzieje wokół nas. Mózg nieustannie organizuje te wiadomości – lokalizując je, rozpoznając, segregując i integrując.
Gdy płyną one w prawidłowej organizacji, mózg może je użyć do formułowania percepcji /postrzegania/, planowania ruchu, napięcia mięśniowego, postawy, emocji, uczenia się i wielu innych.
Jeśli jednak występują nieprawidłowości w przebiegu organizacji tych procesów wówczas mózg nie otrzymuje właściwych informacji lub informacje są nieprawidłowe co skutkuje różnego rodzaju problemami dziecka w zachowaniu i uczeniu się.
PODSTAWOWE SYSTEMY SENSORYCZNE
Słuch – dźwięki stymulują receptory w uchu wewnętrznym by wysyłały impulsy do pnia mózgu. Impulsy te łączą się z impulsami z układu przedsionkowego i z mięśni skóry. Słuchowe centra organizacyjne są bardzo bliskie centrów wzrokowych w pniu mózgu i wymieniają miedzy sobą informacje.
Układ przedsionkowy – w uchu wewnętrznym znajdują się dwa typy receptorów dostarczających nam informacji o pozycji i ruchach głowy. Pierwszy typ mieści się w woreczku i łagiewce. Drugi typ receptorów to kanały półkoliste. Kombinacja wrażeń płynących z receptorów ruchu liniowego i receptorów ruchu rotacyjnego jest bardzo precyzyjna i mówi nam gdzie w danej chwili się znajdujemy, jak się przemieszczamy, czy jeszcze się przemieszczamy, jak szybko się przemieszczamy i w jakim kierunku. System przedsionkowy ma zasadniczy wpływ na reakcje posturalne i równoważne. Ma również wpływ na reakcje mięśni oczu. Reguluje napięcie w szczególności mięśni posturalnych. Dostarcza wiele impulsów do tworu siatkowatego. Dobrze modulowana aktywność przedsionkowa jest niezbędna do utrzymania spokojnej gotowości naszego organizmu. System słuchowy rozwija się i współpracuje z systemem przedsionkowym.
Czucie – system dotykowy to najważniejszy system sensoryczny w naszym ciele i odgrywa zasadniczą rolę w ludzkim zachowaniu zarówno fizycznym jak i psychicznym. Dotykowe impulsy dochodzą do każdej części mózgu. System dotykowy jest pierwszym systemem gotowym do funkcjonowania na długo przed wzrokowym i słuchowym.
Widzenie – światło stymuluje siatkówkę by wysyłała wzrokowe sensoryczne informacje do centrów wzrokowych w pniu mózgu . Centra te dokonują pierwszej obróbki w relacji do innych typów sensorycznych informacji szczególnie do informacji wejściowych z mięśni i stawów, systemu przedsionkowego. Te działania integracyjne pnia mózgu formułują naszą podstawową świadomość o otoczeniu i lokalizacji rzeczy w przestrzeni. Informacje z tej części pnia mózgu przechodzą do innych części pnia mózgu i móżdżku by zostały zintegrowane z motorycznymi informacjami pochodzącymi z mięśni które poruszają oczami i szyją.
TERAPIA
Metoda Integracji Sensorycznej przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym o prawidłowym rozwoju, które doświadczają problemów w codziennym funkcjonowaniu. Adresatami tej metody są także dzieci z różnymi dysfunkcjami.
Głównym zadaniem tej terapii jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych w szczególności przedsionkowych, proproceptywnych i dotykowych w taki sposób, że dziecko spontanicznie będzie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integracje tych bodźców.
Rozpoczęcie terapii SI poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka opartą na Testach Południowo – Kalifornijskich (SCSIT) oraz Obserwacji Klinicznej. Terapeuta przeprowadza także wywiad z rodzicami często posługuje się uzupełniającymi narzędziami badawczymi. Na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji zostaną stworzone: pisemna diagnoza oraz indywidualny plan terapii. Rodzice otrzymują wskazówki terapeutyczne, które powinni realizować w domu.
Terapia integracji sensorycznej ma postać ,,naukowej zabawy”.
Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. A umiejętności te pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
WYBRANE OBJAWY ZABURZEŃ Z ZAKRESU INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Dziecko:
- ma słabą równowagę, często potyka się, przewraca,
- unika zabaw związanych z brudzeniem rąk,
- ma opóźniony rozwój mowy,
- ma problemy z utrzymaniem uwagi nad zadaniem, nie doprowadza czynności do końca,
- ma słabą koordynację ruchową (np. słabo wycina, rysuje)
- jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce (np. zatyka uszy, gdy słyszy jakiś dźwięk, nie lubi być dotykane),
- ma obniżoną wrażliwość na bodźce (np. nie zwraca uwagi na zimno, ból),
- szybko się męczy,
- jest stale w ruchu (biega, kręci się, skacze, huśta),
- ma kłopoty z umiejętnościami samoobsługowymi (jedzenie posiłków, ubieranie się),
- ma kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie – dotyczy dzieci pow. 7 r.ż),
- nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych,
- miewa odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
- chodzi na palcach,
- niechętnie dotyka zabawek i innych przedmiotów,
- nie lubi mycia twarzy, włosów i uszu,
- nie lubi obcinania paznokci, włosów,
- ma chorobę lokomocyjną,
- nie lubi określonych tkanin ubraniowych (wełna),
- nie ma ustalonej dominacji ręki (dotyczy dzieci pow. 4 r.ż),
- ma nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
- podczas zajęć stolikowych (odrabianie lekcji) często podpiera głowę,
- ma problemy z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze,
- nieprawidłowo chwyta kredkę, długopis,
- preferuje siedzący tryb życia np. oglądanie TV, gry na komputerze,
- niechętnie podejmuje się nowych zadań ruchowych,
- ma trudności z naśladowaniem ruchów.
- często myli stronę prawą i lewą w obrębie własnego ciała,
- nie próbuje pokonywać naturalnych przeszkód w terenie,
- poproszone o coś opóźnia, albo zapomina o wykonaniu,
- wchodząc /schodząc/ po schodach niepewnie stawia nogi, trzyma się poręczy,
- nagłe dotknięcie , popchniecie wywołuje reakcję niewspółmierną do bodźca,
- ma kłopoty z czytaniem z tablicy,
- ruchy dziecka są niezgrabne, kanciaste, zamaszyste,
- jest nadwrażliwe emocjonalnie, szybko się obraża,
- nie lubi karuzeli, huśtawki – miewa mdłości,
- okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża,
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- nie lubi dziecięcego baraszkowania, nie lubi turlać się, robić fikołków,
- ma słabe wyczucie odległości – często staje zbyt blisko innych ludzi lub przedmiotów.
- zdarza się, że zaczyna czytać wyrazy od końca,
- dziecku często przytrafiają się przykre przygody: rozlanie, strącenie czegoś, rozsypanie.