Aktualności

10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

116 111 - Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży - Stare Babice

Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego to wspaniały pretekst, żeby na chwilę zwolnić, zatrzymać się i zastanowić nad własnym samopoczuciem. Może warto rozejrzeć się dookoła, czy ktoś z osób w najbliższym otoczeniu nie potrzebuje wsparcia i pomocy? Czasem wystarczy chwila rozmowy z kimś bliskim, spacer, książka albo czas tylko dla siebie, by odzyskać równowagę. Zdarza się jednak i tak, że potrzebna jest pomoc specjalisty. Zachęcamy do skorzystania z telefonu zaufania:

Continue Reading

Szkoła dla rodziców i wychowawców startuje!

Jak co roku zapraszamy rodziców i wychowawców na warsztaty umiejętności wychowawczych Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Cykl zajęć obejmuje 10 cotygodniowych 3 godzinnych spotkań grupowych. Pierwsze spotkanie w dniu 6 października 2021 r. rozpocznie się o godzinie 15:00 i będzie miało charakter zajęć integracyjnych oraz informacyjnych. Kolejne bloki tematyczne poświęcone będą kluczowym zagadnieniom związanym z procesem wychowania.

Tematy poszczególnych zajęć:

  • Określanie granic, wymagań i zasad w procesie wychowania dziecka.
  • Radzenie sobie z uczuciami.
  • Zachęcanie do współpracy.
  • Konsekwencje a kary.
  • Rozwiązywanie problemów i konfliktów.
  • Zachęcanie do samodzielności.
  • ,,Wpisywanie’’ dziecka w role i uwalnianie od nich.
  • Pomocna pochwała i zachęta, czyli jak mądrze chwalić.

Celem zajęć jest dostarczenie rodzicom i wychowawcom konkretnej wiedzy oraz uczenie opiekunów praktycznych umiejętności budowania prawidłowych relacji z dziećmi. Zajęcia maja charakter warsztatowy w związku z czym o zakwalifikowaniu do grupy decydować będzie kolejność zgłoszeń, które rejestruje sekretariat poradni. Zajęcia poprowadzą psychologowie Miejskiej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Krośnie. ... 

Continue Reading

Podsumowanie ankiety: „ Dobrostan i potrzeby” – stan psychiczny uczniów krosnieńskich szkół po powrocie do nauki stacjonarnej: maj/czerwiec 2021

W badaniu wzięło udział 2793 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu miasta Krosna. Wśród przebadanych uczniów znalazło się nieco więcej dziewcząt niż chłopców.  Zdecydowana większość przebadanych uczniów oceniła swój stan psychiczny jako dobry lub bardzo dobry. Prawie wszyscy stwierdzili, że lubią spotykać się z rówieśnikami, a zdecydowana większość przebadanych osób w czasie pandemii korzystała z możliwości prowadzenia rozmów z kolegami i koleżankami za pomocą urządzeń elektronicznych lub spotykała się z innymi. Około 10% badanych uczniów zauważyło pogorszenie relacji z rówieśnikami po czasie lockdown’u.  Badanym uczniom najbardziej w czasie nauki zdalnej brakowało: energii i chęci, spotkań z kolegami, koleżankami i znajomymi oraz ruchu i aktywności fizycznej. Uczniowie deklarują też, że w czasie nauki zdalnej odczuwali brak: zrozumienia, możliwości rozładowania energii, wsparcia psychicznego oraz osoby, z którą mogliby szczerze porozmawiać.

  ... 

Continue Reading

Medal KEN dla Dyrektora MPPP w Krośnie

W dniu 7 czerwca 2021 roku w Sali Kolumnowej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie odbyła się uroczystość wręczania odznaczeń państwowych dla pracowników oświaty z województwa podkarpackiego.

 

Mamy zaszczyt poinformować, iż Pani Dyrektor Renata Brągiel reprezentująca Miejską Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Krośnie  została odznaczona przez Ministra Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania – Medalem Komisji Edukacji Narodowej. ... 

Continue Reading

Warsztat on-line dla rodziców dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

Zapraszamy do zapisów na darmowy warsztat dla rodziców z dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu, który odbędzie się we wrześniu w formie on-line! Warsztat będzie koncentrował się na polepszeniu sposobów radzenia sobie ze stresem oraz regulacją emocji rodziców dzieci ze spektrum. Uczestnictwo w warsztacie wiąże się z udziałem w badaniu naukowym sprawdzającym skuteczność oferowanej pomocy psychologicznej, a każda osoba, która weźmie w nim udział, otrzyma gwarantowaną bonifikatę finansową w postaci 50 zł.

 

Poniżej formularz zgłoszeniowy: ... 

Continue Reading

Nauka pisania może być świetną zabawą

Umiejętności ruchowe konieczne do wyćwiczenia płynnego pisania wykształcają się zanim jeszcze dziecko idzie do szkoły. Jak dowodzą badania specjalisty od sensomotoryki, eksperta marki Stabilo Doktora Christiana Marquardt’a, nie są one jednak właściwie wykorzystywane. Tymczasem nauka pisania może być świetną zabawą, do której dziecko z radością się dołączy.

Nauka pisania zawsze sprawiała dzieciom problemy. Tymczasem rysując od wczesnego wieku nasze pociechy nabierają zdolności prowadzenia ręki w swobodny sposób. Utrwalają się ruchy takie jak: kreślenie linii pionowych i poziomych, okręgów (przeciwnie do wskazówek zegara).W oparciu o te umiejętności, można gładko przejść do nauki liter. Według badań niemieckiego eksperta Doktora Christiana Marquardt’a naukę pisania powinno się więc opierać o te predyspozycje i wykorzystywać je, zamiast wpajać na siłę szereg niezrozumiałych reguł.

Nauka pisania ... 

Continue Reading

Ważna informacja dla rodziców

Centrum Rozwoju Lokalnego we współpracy z psycholog mgr Beatą Liwowską przygotowało kolejny film edukacyjny dla rodziców w ramach cyklu poradników „CRL Uczy Rodziców”. Motywem przewodnim filmu jest rozwój dziecka.  Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu. 

Continue Reading

Dieta sensoryczna – wybiórczość pokarmowa

 

Coraz częściej na terapię zgłaszają się rodzice z dziećmi z tzw. wybiórczością pokarmową. Wiąże się to z niechęcią do próbowania i spożywania nowych potraw oraz wyróżnia się silną preferencją określonych wybranych produktów spożywczych. Rodzice tych dzieci często już od okresu niemowlęcego mają kłopoty z wprowadzaniem do diety malucha nowych pokarmów,  dzieci krztuszą się podczas jedzenia, plują, zamykają buzię, czasami aktywizuje się również odruch wymiotny przy podawaniu jedzenia o nieco grudkowatej konsystencji. Skutkiem tego wydłuża się do maksimum okres karmienia papkami lub butelką. Z biegiem czasu sytuacja nie poprawia się, a czynność karmienia staje się  traumatyczna dla dziecka i rodziców. Uboga dieta dziecka powoduje coraz to większe zmartwienie i poczucie winy rodziców „Co takiego robimy źle?”. Nie można oczekiwać bez końca na odmianę, bo może się okazać, że Wasze dziecko będzie eliminować z diety kolejne produkty spożywcze, a zmiany nie będzie. Co więcej brak treningu gryzienia i żucia może negatywnie wpłynąć na prawidłowy rozwój mowy oraz np. rozwój żuchwy dziecka.

            Podsumowując, jeśli jesteście rodzicem dziecka, które nie je lub niechętnie spożywa pokarmy o określonej konsystencji, fakturze, smaku lub zapachu czym prędzej skonsultujcie się z logopedą lub terapeutą integracji sensorycznej. Podjęcie szybkiej interwencji może ograniczyć negatywne skutki do minimum. ... 

Continue Reading

,,Szkoła on- line dla Rodziców i Wychowawców’’

Jak co roku poradnia zaprosiła rodziców do udziału w warsztatach umiejętności wychowawczych: ,,Szkoła dla Rodziców i Wychowawców’’.  Zajęcia z grupą chętnych rodziców rozpoczęły się  w lutym ubiegłego roku. Psycholog i pedagog poradni – prowadzący zajęcia warsztatowe dostrzegali zaangażowanie uczestników Szkoły, ich motywację i chęć doskonalenia swoich kompetencji wychowawczych. Z przyjemnością obserwowali współpracę i otwartość osób biorących udział w zajęciach, co zapowiadało dobrą integrację grupy oraz osiągnięcie oczekiwanych efektów psychodydaktycznych. 

Informujemy, że zdążyliśmy zrealizować tylko sześć z dziesięciu zaplanowanych tematów, kiedy – jak większość instytucji – musieliśmy poddać się lockdownowi związanemu z pandemią koronawirusa. Zajęcia zostały zawieszone, praca z grupą nie była wskazana, a nasza ,, Szkoła..’’ nie dokończyła swojego programu. Prowadzący zajęcia mieli poczucie niezrealizowania zaplanowanej pracy, a ,,warsztatowi’’ rodzice dopominali się o kontynuację zajęć.  Ze względu na trwającą epidemię nadal nie było możliwe zaproszenie całej grupy na warsztaty odbywające się w poradni. W związku z tym podjęliśmy decyzję o zrealizowaniu zaległych tematów w formie on- line. Chociaż nie udało nam się spotkać z całą zeszłoroczną grupą, kilku zainteresowanych rodziców uczestniczyło w zdalnych spotkaniach, z wykorzystaniem platformy Teams. W ten sposób dokończyliśmy pracę nad  omawianiem ważnych tematów wychowawczych, jak np. zachęcanie dziecka do samodzielności czy skuteczne nagradzanie i chwalenie. Dodatkowym efektem było doświadczenie przez rodziców sytuacji nauki zdalnej, która choć trochę przybliżyła im trudną sytuację edukacyjną, w jakiej od roku uczestniczą ich dzieci.

       Zamykając tę edycję ,,Szkoły dla Rodziców i Wychowawców’’ mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym będziemy mogli zaproponować zajęcia ,, w realu’’, zgodnie z programem i odpowiednio zaplanowanym harmonogramem projektu. ... 

Continue Reading