Aktualności

Medal KEN dla Dyrektora MPPP w Krośnie

W dniu 7 czerwca 2021 roku w Sali Kolumnowej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie odbyła się uroczystość wręczania odznaczeń państwowych dla pracowników oświaty z województwa podkarpackiego.

 

Mamy zaszczyt poinformować, iż Pani Dyrektor Renata Brągiel reprezentująca Miejską Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Krośnie  została odznaczona przez Ministra Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania – Medalem Komisji Edukacji Narodowej. ... 

Continue Reading

Warsztat on-line dla rodziców dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

Zapraszamy do zapisów na darmowy warsztat dla rodziców z dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu, który odbędzie się we wrześniu w formie on-line! Warsztat będzie koncentrował się na polepszeniu sposobów radzenia sobie ze stresem oraz regulacją emocji rodziców dzieci ze spektrum. Uczestnictwo w warsztacie wiąże się z udziałem w badaniu naukowym sprawdzającym skuteczność oferowanej pomocy psychologicznej, a każda osoba, która weźmie w nim udział, otrzyma gwarantowaną bonifikatę finansową w postaci 50 zł.

 

Poniżej formularz zgłoszeniowy: ... 

Continue Reading

Nauka pisania może być świetną zabawą

Umiejętności ruchowe konieczne do wyćwiczenia płynnego pisania wykształcają się zanim jeszcze dziecko idzie do szkoły. Jak dowodzą badania specjalisty od sensomotoryki, eksperta marki Stabilo Doktora Christiana Marquardt’a, nie są one jednak właściwie wykorzystywane. Tymczasem nauka pisania może być świetną zabawą, do której dziecko z radością się dołączy.

Nauka pisania zawsze sprawiała dzieciom problemy. Tymczasem rysując od wczesnego wieku nasze pociechy nabierają zdolności prowadzenia ręki w swobodny sposób. Utrwalają się ruchy takie jak: kreślenie linii pionowych i poziomych, okręgów (przeciwnie do wskazówek zegara).W oparciu o te umiejętności, można gładko przejść do nauki liter. Według badań niemieckiego eksperta Doktora Christiana Marquardt’a naukę pisania powinno się więc opierać o te predyspozycje i wykorzystywać je, zamiast wpajać na siłę szereg niezrozumiałych reguł.

Nauka pisania ... 

Continue Reading

Ważna informacja dla rodziców

Centrum Rozwoju Lokalnego we współpracy z psycholog mgr Beatą Liwowską przygotowało kolejny film edukacyjny dla rodziców w ramach cyklu poradników „CRL Uczy Rodziców”. Motywem przewodnim filmu jest rozwój dziecka.  Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu. 

Continue Reading

Dieta sensoryczna – wybiórczość pokarmowa

 

Coraz częściej na terapię zgłaszają się rodzice z dziećmi z tzw. wybiórczością pokarmową. Wiąże się to z niechęcią do próbowania i spożywania nowych potraw oraz wyróżnia się silną preferencją określonych wybranych produktów spożywczych. Rodzice tych dzieci często już od okresu niemowlęcego mają kłopoty z wprowadzaniem do diety malucha nowych pokarmów,  dzieci krztuszą się podczas jedzenia, plują, zamykają buzię, czasami aktywizuje się również odruch wymiotny przy podawaniu jedzenia o nieco grudkowatej konsystencji. Skutkiem tego wydłuża się do maksimum okres karmienia papkami lub butelką. Z biegiem czasu sytuacja nie poprawia się, a czynność karmienia staje się  traumatyczna dla dziecka i rodziców. Uboga dieta dziecka powoduje coraz to większe zmartwienie i poczucie winy rodziców „Co takiego robimy źle?”. Nie można oczekiwać bez końca na odmianę, bo może się okazać, że Wasze dziecko będzie eliminować z diety kolejne produkty spożywcze, a zmiany nie będzie. Co więcej brak treningu gryzienia i żucia może negatywnie wpłynąć na prawidłowy rozwój mowy oraz np. rozwój żuchwy dziecka.

            Podsumowując, jeśli jesteście rodzicem dziecka, które nie je lub niechętnie spożywa pokarmy o określonej konsystencji, fakturze, smaku lub zapachu czym prędzej skonsultujcie się z logopedą lub terapeutą integracji sensorycznej. Podjęcie szybkiej interwencji może ograniczyć negatywne skutki do minimum. ... 

Continue Reading

,,Szkoła on- line dla Rodziców i Wychowawców’’

Jak co roku poradnia zaprosiła rodziców do udziału w warsztatach umiejętności wychowawczych: ,,Szkoła dla Rodziców i Wychowawców’’.  Zajęcia z grupą chętnych rodziców rozpoczęły się  w lutym ubiegłego roku. Psycholog i pedagog poradni – prowadzący zajęcia warsztatowe dostrzegali zaangażowanie uczestników Szkoły, ich motywację i chęć doskonalenia swoich kompetencji wychowawczych. Z przyjemnością obserwowali współpracę i otwartość osób biorących udział w zajęciach, co zapowiadało dobrą integrację grupy oraz osiągnięcie oczekiwanych efektów psychodydaktycznych. 

Informujemy, że zdążyliśmy zrealizować tylko sześć z dziesięciu zaplanowanych tematów, kiedy – jak większość instytucji – musieliśmy poddać się lockdownowi związanemu z pandemią koronawirusa. Zajęcia zostały zawieszone, praca z grupą nie była wskazana, a nasza ,, Szkoła..’’ nie dokończyła swojego programu. Prowadzący zajęcia mieli poczucie niezrealizowania zaplanowanej pracy, a ,,warsztatowi’’ rodzice dopominali się o kontynuację zajęć.  Ze względu na trwającą epidemię nadal nie było możliwe zaproszenie całej grupy na warsztaty odbywające się w poradni. W związku z tym podjęliśmy decyzję o zrealizowaniu zaległych tematów w formie on- line. Chociaż nie udało nam się spotkać z całą zeszłoroczną grupą, kilku zainteresowanych rodziców uczestniczyło w zdalnych spotkaniach, z wykorzystaniem platformy Teams. W ten sposób dokończyliśmy pracę nad  omawianiem ważnych tematów wychowawczych, jak np. zachęcanie dziecka do samodzielności czy skuteczne nagradzanie i chwalenie. Dodatkowym efektem było doświadczenie przez rodziców sytuacji nauki zdalnej, która choć trochę przybliżyła im trudną sytuację edukacyjną, w jakiej od roku uczestniczą ich dzieci.

       Zamykając tę edycję ,,Szkoły dla Rodziców i Wychowawców’’ mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym będziemy mogli zaproponować zajęcia ,, w realu’’, zgodnie z programem i odpowiednio zaplanowanym harmonogramem projektu. ... 

Continue Reading

MPP-P w Krośnie na Facebooku

Facebook, Sieci Społecznej, Sieci, Połączenie

Z radością informujemy, że na Facebook-u powstała strona Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Krośnie. Zachęcamy do jej polubienia oraz obserwowania. Będziemy tam zamieszczać ważne informacje dotyczące naszej placówki oraz dzielić się Państwem wartościowymi materiałami.

Jak nas znaleźć na Facebooku? 

Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Facebooka „MPP-P Krosno” lub po prostu kliknąć w poniższy link, który szybko Państwa przeniesienie na stronę:

MPP-P Krosno | Facebook ... 

Continue Reading

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Symbolicznym kolorem autyzmu jest kolor niebieski. Święto to ustanowione zostało przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z dnia 18 grudnia 2007, z inicjatywy Jej Wysokości Mozah, małżonki emira Kataru Hamada ibn Chalifa as-Sani i ma na celu podnoszenie wiedzy społecznej na temat autyzmu. Nasza wiedza o autyzmie jest wciąż za mała. Wspólnie organizowane akcje pozwalają podnosić świadomość społeczną i wspierać osoby z autyzmem.

  ... 

Continue Reading

Sprawozdanie z Dnia Logopedy

W tym roku z okazji Europejskiego Dnia Logopedy w Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Krośnie został zorganizowany konkurs logopedyczno – plastyczny na najciekawszą ilustrację do wierszy Julina Tuwima, jak również odbyły się:

  • prelekcje on – line dla rodziców nt. Wpływu wysokich technologii na rozwój mowy dziecka;
  • szkolnie on – line dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli szkół podstawowych oraz specjalistów nt. Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego.

Celem konkursu było upowszechnianie wiedzy logopedycznej, troska o poprawność językową oraz pobudzanie wyobraźni i aktywności twórczej dzieci i uczniów w dziedzinie sztuki plastycznej. Adresatami konkursu były dzieci 5-6 – letnie z grup przedszkolnych oraz uczniowie klas I-III szkół podstawowych z terenu Miasta Krosna.

Prace były rozpatrywane w dwóch kategoriach wiekowych:
I kategoria – dzieci w wieku 5 – 6 lat; ... 

Continue Reading

STRES I WYPALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW OŚWIATY.

Presja towarzysząca wykonywaniu obowiązków służbowych sprawia, że pracownicy oświaty są jedną z profesji najbardziej podatnych na wypalenie zawodowe. Wypalenie zawodowe to odpowiedź ze strony organizmu na długotrwały, chroniczny stres emocjonalny związany z pracą zawodową.  Może być ono reakcją na długotrwałe przeciążenie obowiązkami, zbyt odpowiedzialnymi zadaniami, lub wyczerpującą pracą. Występuje, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność.

Choć według obecnej wiedzy na wypalenie zawodowe narażeni są przedstawiciele wszystkich zawodów, najczęściej dotyka ono zawodów społecznych, a więc związanych z kontaktem z ludżmi. Dlatego jedną z najbardziej narażonych  na nie grup zawodowych są pracownicy oświaty. Praca pedagoga, specjalisty, to nie tylko prowadzenie zajęć dydaktycznych i przekazywanie wiedzy. To także przygotowanie merytoryczne, sprawdzanie prac uczniów, stały kontakt  z rodzicami podopiecznych. Pedagog podlega też ciągłej kontroli i ocenie zarówno ze strony dyrekcji placówki, innych pedagogów, jak i uczniów i ich rodziców. Z zawodem tym związana jest duża presja, prowadząca do chronicznego stresu, który z kolei może się przyczynić do wypalenia zawodowego. Bardziej podatne na wypalenie są osoby nadwrażliwe, o niskim poczuciu własnej wartości które nie wierzą w swoje możliwości oraz unikają trudnych sytuacji. Wypalenie pojawia się też częściej u osób, które rozpoczynały pracę z dużymi oczekiwaniami, silną motywacją, przekonanych, że wykonywany przez nie zawód będzie miał duże znaczenie. Życie jednak zweryfikowało w ich ocenie te oczekiwania.

Objawów wypalenia jest wiele i u każdego mogą się one manifestować w inny sposób. Na początku są to przeważnie: zmęczenie, migrenowe bóle głowy, kłopoty ze snem, problemy gastryczne, spadek odporności, co z kolei objawia się częstymi zachorowaniami. Na kolejnym etapie zanika optymizm, objawia się niechęć do pracy, niezdolność do koncentracji, brak zadowolenia z siebie, złość, brak odwagi oraz obojętność. Przekłada się to na życie rodzinne. Osoba staje się drażliwa, poirytowna, szybko traci cierpliwość do osób bliskich. W zaawansowany stadium wypalenie zawodowe wywołuje objawy psychiczne i fizyczne jak: wrzody żołądka, nadciśnienie, napady lęku, poczucie wyobcowania i samotności. W początkowej fazie wypalenie można zwalczyć samodzielnie wybierając się na urlop, wypoczynek . Krańcowe, prowadzące w niektórych przypadkach do poważnej depresji, może pociągać za sobą nawet konieczność zmiany pracy. Dlatego nie wolno lekceważyć pierwszych objawów wypalenia zawodowego. Należy pamiętać, że praca musi sprawiać satysfakcję. Nie tylko dlatego, że spędzamy w niej dużą część swojego życia, ale także dlatego, że w pracy wykonywanej z radością, zgodnej z zainteresowaniami i oczekiwaniami, nie ma miejsca na wypalenie zawodowe. ... 

Continue Reading