Oferta Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Krośnie na 2025-26 – plik PDF
Oferta skierowana do uczniów:
- Badania przesiewowe 6-latków:
- psychologiczno – pedagogiczne
- Działalność diagnostyczna –opinie, orzeczenia, informacje o wynikach badań.
- Objęcie uczniów następującymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz działalności profilaktycznej:
- Terapia pedagogiczna; zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- Terapia logopedyczna – dla dzieci i uczniów z wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej;
- Terapia psychologiczna – dla dzieci/uczniów z problemami emocjonalnymi, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, dla dzieci lękowych ze skłonnościami autodestrukcyjnymi;
- Terapia integracji sensorycznej (SI) – dla dzieci z zaburzeniami integracji sensoryczno-motorycznej;
- Terapia ręki z elementami arteterapii– dla uczniów z obniżoną sprawnością grafomotoryczną;
- Terapia indywidualna lub socjoterapia– rozwijanie kompetencji enocjonalno-społecznym dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi i społecznymi,
- Trening Umiejętności Społecznych, Trening Zastępowania Agresji – grupowe zajęcia terapeutyczna dla dzieci z zaburzonym zachowaniem,
- Terapia Biofeedback– terapia wspomagająca z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania (nauka samoregulacji fal mózgowych)dla dzieci nadpobudliwych – ADHD, dla dzieci z trudnościami z koncentracją i skupieniem uwagi – ADD, z trudnościami w nauce, z obniżoną sprawnością manualną, autyzmem, Zespołem Aspergera,
- Indywidualny – aktywny trening słuchowy metodą Neuroflow– dla dzieci od 4 roku życia – z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD) oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń,
- Elektrostymulacja jako wspieranie terapii logopedycznej – nowoczesne podejście do stymulacji funkcji oralno-motorycznych
- Wykorzystanie elementów terapii SI w zajęciach logopedycznych grupowych dzieci klas I-II. – zajęcia logopedyczne z elementami integracji sensorycznej dla dzieci z dysfunkcjami sensorycznymi oraz wadami wymowy.
Propozycje zajęć profilaktycznych z uczniami w roku szkolnym 2024/25 prowadzonych przez: psychologów, pedagogów, logopedów:
Nazwisko i imię prowadzącego – Tematy grupowych zajęć z dziećmi/uczniami
1. Barsznica Wioleta – Przemoc rówieśnicza – zajęcia profilaktyczne.
2. Błażejowska Barbara – „Od ruchu do słowa” – integracja sensoryczna w profilaktyce trudności logopedycznych.
3. Bugielska-Mąka Dominika – Budowanie adekwatnej samooceny
4. Czenczek-Rygiel Aneta – Ćwiczenia dykcyjne – usprawnianie aparatu, prozodii mowy
5. Gierlach-Jurczak Jolanta – Nieprzyjemne emocje – wróg czy sprzymierzeniec? Jak sobie z nimi radzić?
6. Gonet Marzena – Jak budować dobre relacje i przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
7. Latkiewicz Anna – „Słowa mają moc – jak budować drużynę zamiast ranić?”
8. Łach Katarzyna – Słowo ma znaczenie (agresja werbalna) – zajęcia dla uczniów Szkoły Podstawowej
9. Madej Alicja – Trafna decyzja edukacyjno-zawodowa
10. Malik Sabina – Skąd brać moc? O dobrostanie i zasobach pomagających w trudnych sytuacjach
11. Mola Mariola – Nauka radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami – zajęciami rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
12. Adriana Sikora Śliż – Logorytmika dla smyka – zajęcia grupowe dla dzieci 3-4 letnich
13. Wyderka Weronika – Asertywność – sztuka stawiania granic w praktyce
Oferta skierowana do nauczycieli:
- Udział pracowników pedagogicznych poradni w posiedzeniach „zespołów” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – na zaproszenie ze strony dyrektorów szkół i przedszkoli.
- Pomoc nauczycielom przedszkola w ocenie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Udzielenie pomocy nauczycielom w klasach I-III w rozpoznawaniu specyficznych trudności w uczeniu się – w celu wyłonienia dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej.
- Pomoc nauczycielom w realizacji zadań związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym.
- Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów, psychologów i logopedów szkolnych.
- Wspomaganie szkół i przedszkoli – pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola i szkoły oraz realizację zaplanowanych form wspomagania.
Propozycje szkoleń dla nauczycieli w roku szkolnym 2025/26 prowadzonych przez: psychologów, pedagogów, logopedów:
Nazwisko i imię prowadzącego – Tematy szkoleń Rady Pedagogicznej
1. Barsznica Wioleta – Kryzys psychiczny u ucznia – jak go rozpoznać i jak reagować?
2. Błażejowska Barbara – Kiedy zmysły przeszkadzają w mówieniu” sygnały ryzyka i współpraca z logopedą
3. Bugielska-Mąka Dominika – Profilaktyka przemocy rówieśniczej
4. Czenczek-Rygiel Aneta – Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, a teoria umysłu.
5. Gierlach-Jurczak Jolanta – Uczeń nieśmiały w szkole.
6. Gonet Marzena – Nauczyciele wspierają dłonie. Teoria i praktyka terapii ręki na start lekcji dla klas 1-8
7. Latkiewicz Anna – Al w rękach dzieci – nowe narzędzia, nowe zagrożenie.
8. Łach Katarzyna – Symptomy doznawania przemocy wśród dzieci
9. Madej Alicja – Wsparcie uczniów w świadomym planowaniu kariery
10. Malik Sabina – Czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych, zwiększające ryzyko wystąpienia szkolnych kryzysów. Co to jest i jak je wykorzystywać w profilaktyce.
11. Mola Mariola – Spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole. Jak wspierać rozwój dziecka.
12. Sikora Śliż Adriana – Dyslalia, seplenienie i inne wady wymowy – jak reagować w grupie przedszkolnej i w klasie.
13. Wyderka Weronika – Różnorodność psychoseksualna – wyzwania i potrzeby
Oferta skierowana do rodziców:
- Warsztaty umiejętności wychowawczych – „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” – program profilaktyczny rekomendowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
- Celem programu jest wspieranie umiejętności wychowawczych rodziców.
- Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: „Wychowywać – to kochać/akceptować i wymagać”.
- Zajęcia w grupie (8-14 max osób) odbywają się raz w tygodniu w MPPP w Krośnie (łącznie 10 spotkań x 3 godziny).
- Program Szkoły dla Rodziców i Wychowawców– to program oparty o następujące pozycje edukacyjne:
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”, „Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Jak mówić, żeby się uczyły w szkole i w domu”.
Propozycje prelekcji dla rodziców w roku szkolnym 2025/26 prowadzonych przez: psychologów, pedagogów, logopedów:
Nazwisko i imię prowadzącego – Tematy prelekcji dla rodziców
1. Barsznica Wioleta – Kryzys psychiczny – co w zachowaniu dziecka powinno zaniepokoić rodzica i jak reagować?
2. Błażejowska Barbara – „Ruch, zabawa, dotyk” naturalne sposoby wspierania integracji sensorycznej.
3. Bugielska-Mąka Dominika – Korzystanie z Internetu szanse rozwojowe i zagrożenia.
4. Czenczek-Rygiel Aneta – Jak wspierać dziecko z trudnościami w rozwoju mowy?
5. Gierlach-Jurczak Jolanta – Jak mówić, by dziecko słuchało, jak słuchać by chciało mówić
6. Gonet Marzena – Jak chronić dziecko przed przemocą rówieśniczą i wspierać jego relacje?
7. Latkiewicz Anna – „Hejt zaczyna się wcześniej niż myślimy – jak rozpoznać pierwsze sygnały przemocy rówieśniczej u dziecka”.
8. Łach Katarzyna – Czy zachowanie dziecka jest dla niego bezpieczne? O uzależnieniach behawioralnych
9. Madej Alicja – Jak pomóc dziecku wybrać szkołę i zawód
10. Malik Sabina – Jak wspierać dzieci w obecnych trudnościach i rozwijać ich odporność na kryzysy
11. Mola Mariola – „Skup się wreszcie” – Jak rozwijać koncentrację uwagi u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
12. Sikora Śliż Adriana – Pierwsze słowo – jak reagować gdy mowa się opóźnia.
13. Wyderka Weronika – Kształtowanie postaw wobec substancji psychoaktywnych vs media społecznościowe i presja rówieśnicza