W zależności od sytuacji epidemicznej – wybrane zajęcia będą realizowana na miejscu w poradni, w formie on-line lub w przedszkolach, szkołach, placówkach znajdujących się na terenie miasta Krosna.
Oferta skierowana do uczniów:
- Badania przesiewowe 6-latków oraz uczniów klas I-III: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.
- Działalność diagnostyczna: opinie, orzeczenia, informacje o wynikach badań.
- Objęcie uczniów następującymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Terapia pedagogiczna, w tym: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- Terapia logopedyczna – dla dzieci i uczniów z wadami wymowy, opóźnionym rozwojem mowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej;
- Terapia psychologiczna – dla dzieci/uczniów z problemami emocjonalnymi i trudnościami w prawidłowym funkcjonowaniu społecznym;
- Terapia integracji sensorycznej (SI) – dla dzieci z zaburzeniami integracji sensoryczno-motorycznej;
- Terapia ręki z elementami arteterapii – dla uczniów z obniżoną sprawnością grafomotoryczną z wykorzystaniem terapeutycznych właściwości sztuki;
- Biofeedback – terapia wspomagająca z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania (nauka samoregulacji fal mózgowych);
- Terapia indywidualna lub socjoterapia – rozwijanie kompetencji emocjonalno – społecznych dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi, z relacjami społecznymi;
- Zajęcia terapeutyczne dla uczniów z Centralnym Zaburzeniem Przetwarzania Słuchowego.
Tematy zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży:
Temat zajęć warsztatowych | Prowadzący | |
1. | Autoprezentacja i pierwsze wrażenie – jak zapobiegać błędom w spostrzeganiu społecznym. | Wioleta Barsznica |
2. | Komunikacja interpersonalna – podstawy skutecznego komunikowania się. | Wioleta Barsznica |
3. | Dziecko w ruchu – dzieci starsze usprawnianie percepcji słuchowej | Barbara Błażejowska |
4. | Zajęcia logorytmiczne dla przedszkolaków. | Jolanta Mróz |
5. | Ruch i muzyka to logorytmika – zajęcia dla dzieci 6 letnich. | Adriana Sikora – Śliż |
6. | Rozwijanie samodzielności i kreatywności u uczniów. | Mariola Mola |
7. | Jak umiejętnie rozwiązywać sytuacje trudne | Anna Korab |
8. | Jak mądrze wybrać szkołę i zawód | Alicja Madej |
9. | Profilaktyka e-uzależnień | Aleksandra Gadzała |
10. | Asertywność w kontaktach interpersonalnych. | Urszula Ostafil |
11. | Jak rozmawiać z ludźmi. | Sławomir Pietraszewski |
12. | Bezpieczeństwo w sieci. | Sławomir Pietraszewski |
13. | Uczeń na piątkę – jak motywować się do nauki i efektywnie organizować czas. | Katarzyna Samborska |
Oferta skierowana do nauczycieli:
- Udział pracowników pedagogicznych poradni w posiedzeniach „zespołów” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – na zaproszenie ze strony dyrektorów szkół i przedszkoli.
- Pomoc nauczycielom przedszkola w ocenie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Udzielenie pomocy nauczycielom w klasach I-III w rozpoznawaniu specyficznych trudności w uczeniu się – w celu wyłonienia dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej.
- Pomoc nauczycielom w realizacji zadań związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym.
- Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów i psychologów szkolnych.
- Wspomaganie szkół i przedszkoli – pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola i szkoły oraz realizację zaplanowanych form wspomagania.
Tematy zajęć szkoleniowych dla nauczycieli:
Temat zajęć szkoleniowych | Prowadzący | |
1. | Relacje z uczniem podstawą nauczania – jak ją budować w czasie zdalnego nauczania. | Wioleta Barsznica |
2. | Nastolatek – psychologia okresu dorastania. | Wioleta Barsznica |
3. | Afazja dziecięca. | Barbara Błażejowska |
4. | Szybkie techniki rozluźniające napięcie mięśniowe. | Iwona Górka |
5. | Rola muzyki i dźwięku w naszym życiu. | Iwona Górka |
6. | Trudne zachowania dzieci na poszczególnych etapach rozwojowych. | Iwona Górka |
7. | Gdy dziecko ma problemy w szkole. | Anna Korab |
8. | Zaburzenia zachowania u dzieci. | Anna Korab |
9. | Ryzyko dysleksji w przedszkolu. Diagnoza dysleksji. | Mariola Mola |
10. | Zaburzenia afatyczne dla dzieci | Jolanta Mróz |
11. | Metoda pracy z uczniami z Centralnym Zaburzeniem Przetwarzania Słuchowego . | Adriana Sikora – Śliż |
12. | Jak pracować z uczniem z Zespołem Aspergera | Elżbieta Kustra |
13. | Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej. | Urszula Ostafil |
14 | Wsparcie uczniów w przeżywaniu emocji towarzyszących zmianie szkoły | Alicja Madej |
15 | Rola szkoły w profilaktyce e-uzależnień | Aleksandra Gadzała |
16. | Przemoc w rodzinie. | Sławomir Pietraszewski |
17. | Cyberprzemoc. | Sławomir Pietraszewski |
18. | Uczeń w lęku – jak wspierać ucznia w radzeniu sobie z trudnymi emocjami. | Katarzyna Samborska |
19. | Stres – przyjaciel czy wróg – techniki radzenia sobie ze stresem. | Katarzyna Samborska |
20 | Praca z uczniem ze spektrum autyzmu. | Marta Surma |
Oferta skierowana do rodziców:
- Warsztaty umiejętności wychowawczych – „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” program rekomendowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
- Celem programu jest wspieranie umiejętności wychowawczych rodziców.
- Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: „Wychowywać – to kochać/akceptować i wymagać”.
- Zajęcia w grupie (8-14 max osób) odbywają się raz w tygodniu w MPPP w Krośnie (łącznie 10 spotkań x 3 godziny).
- Program Szkoły dla Rodziców i Wychowawców został oparty o następujące pozycje edukacyjne:
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”, „Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Jak mówić, żeby się uczyły w szkole i w domu”.
Tematy prelekcji dla rodziców:
Temat prelekcji | Prowadzący | |
1. | Bajkoterapia – jak tworzyć bajki, które pomagają łagodzić lęki i problemy. | Wioleta Barsznica |
2. | Granice, normy, wymagania – panaceum na zbuntowane dziecko | Wioleta Barsznica |
3. | Jak wspierać rozwój mowy. | Barbara Błażejowska |
4. | Jak rozwija się dziecko u którego widzimy dysfunkcję integracji sensorycznej. | Iwona Górka |
5. | Rola muzyki i dźwięku w życiu dziecka . | Iwona Górka |
6. | Trudne zachowania dzieci na poszczególnych etapach rozwojowych. | Iwona Górka |
7. | Dojrzałość szkolna. | Anna Korab |
8. | Lęk u dziecka. | Anna Korab |
9. | Usprawnianie motoryki małej, ćwiczenia ręki, elementy arteterapii. | Mariola Mola |
10. | Sprawna buzia i język jako podstawa poprawnej wymowy. | Jolanta Mróz |
11. | Wpływ wysokiej technologii na rozwój mowy dziecka. | Adriana Sikora – Śliż |
12. | Jak technologie wpływają na mózg (nie tylko dziecka) | Aleksandra Gadzała |
13. | Jak wychowywać buntującego się nastolatka w domu | Elżbieta Kustra |
14. | Dziecko u progu nowego etapu edukacyjnego. | Alicja Madej |
15. | Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży. | Urszula Ostafil |
16. | Jak korzystać racjonalnie z urządzeń elektronicznych w okresie pandemii. | Sławomir Pietraszewski |
17. | Jak radzić sobie ze stresem w trudnym okresie epidemii. | Sławomir Pietraszewski |
18. | Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami u nastolatków w domu. | Marta Surma |
19. | Zmiana – źródło stresu. | Katarzyna Samborska |
20. | Radzenie sobie z emocjami u dzieci – w nowych sytuacjach. | Katarzyna Samborska |